سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ MEBAGHBAN . IR ــــــــــــــ صفائی ندارد ارسطو شدن ..... خوشا پرگشودن ، پرستو شدن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ MEBAGHBAN . IR ــــــــــــــ صفائی ندارد ارسطو شدن ..... خوشا پرگشودن ، پرستو شدن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

http://www.tarafdari.com/sites/default/files/contents/user274014/content-article/pic-41944-1452333294.jpg

سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان
خوش آمدید
اینستاگرام :
https://www.instagram.com/MEBAGHBAN
کانال تلگرامی :
https://t.me/MEBAGHBAN
آخرین نظرات
بایگانی

پرسش بالا از پرشمارترین سوالاتی است که روحانیت معزز با آن مواجه می شود . علی الخصوص اگر که مکان ، شهر مقدس کربلا و زمان ، ایام خاص زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام باشد . سوالی که منشأ آن علاوه بر منزلت والای حضرت عباس ؛ توجیهاتی است که برای تقدم زیارت ایشان شنیده شده است . برخی شنیده اند که اذن دخول به بارگاه منور حضرت اباعبدالله الحسین آن است که ابتداء به زیارت قمر بنی هاشم مشرف شوند . برخی هم شنیده اند همچنانکه پیغمبر خدا فرمودند « من شهر علم هستم و علی باب ورود به آن » حضرت ابالفضل العباس نیز باب ورود به حرم و حریم امام حسین علیه السلام است . اما واقعیت این است که این دلائل و نظائر آن مباحثی ذوقی است که شاهدی از روایات اهل بیت ندارد . بلکه به عکس آنچه از آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت به دست می آید تقدم زیارت حضرت حسین بن علی علیه السلام بر هر کار دیگری است . آموخته ای  که به هیچ وجه به معنای تنزّل در مقام بی نظیر امام زاده والا مقام حضرت عباس نبوده که امام باقر علیه السلام فرمودند « برای عمویم عباس نزد خداوند منزلتی است که روز قیامت همه شهداء غبطه مقام ایشان را می خورند » (1). و همین جایگاه عظیم است که باب شبهه تقدم زیارت ایشان بر زیارت امام حسین علیه السلام را هموار کرده است . والا واقعیت همان است که مقام امامت با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست . اعتقاد راسخی که سرتاسر زندگی قمربنی هاشم آمیخته به آن بود و هیچ گاه و در هیچ امری بر امام خود پیشی نگرفت .

حضرات معصومین زیارات متعددی را برای امام شهید کربلا بیان کرده اند که از همه آنها روشن می شود که اولین زیارت در این شهر مختص به حضرت اباعبدالله علیه السلام است . در اینجا یکی از این زیارات با فضیلت را به عنوان نمونه و جهت وضوح بهتر مسئله مطرح می کنیم :

یونس بن ظَبیان از امام صادق علیه السلام سوال کرد که فدایت شوم میخواهم به زیارت امام حسین بروم پس چه بگویم و چه بکنم ؟ حضرت فرمودند که چون به زیارت آن حضرت بروی در کنار فرات غسل کن و پس از آن جامه های پاک خود را بپوش و سپس با پاهای برهنه روانه شو... تا آنکه به در حائر برسی سپس بگو... که در ادامه امام صادق طریقه زیارت امام را به سائل یاد دادند (2) . واضح است که اگر دلیلی برای مقدم داشتن زیارت حضرت عباس وجود داشت امام بیان می کردند . به علاوه که در طریقه زیارت ما باید تابع حضرات معصومین باشیم و نه تشخیص شخصی و ذوقی .

این مسئله برای بزرگان دین و علمای گذشته و فعلی آنقدر واضح بوده که حتی به عنوان احتمال هم در بیان و نوشتار خود ذکر نکرده اند و به نظر می رسد مطرح شدن تقدم زیارت امامزاده بر امام به سال های اخیر برگردد .

 

منتشر شده در روزنامه کیهان و خبرگزاری وارث

 

 

1 : بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏44، ص: 299

2 : الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص: 576

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">