سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ MEBAGHBAN . IR ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ MEBAGHBAN . IR ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان
خوش آمدید
اینستاگرام :
https://www.instagram.com/MEBAGHBAN
آخرین نظرات
پربیننده ترین مطالب

مشخص کردن کالاهای اسرائیلی و صهیونیستی که یا وابستگی کامل به آنها داشته و یا اینکه سهام و سود عمده آن در جیب صهیونیست ها و اسرائیلی ها برود از جمله موضوعاتی است که در این چندین ساله اخیر در کش و قوس تأیید و رد قرار گرفته است .

مسئله ای که نه تنها حس دوستی مردم ایران با فلسطینی ها و دشمنی با اسرائیل را با خود درگیر کرده بلکه در سایر کشورهای مسلمان عرب و غیر عرب و یا بعضا غیر مسلمان های ضد صهیونیسم نیز این مسئله بر سر زبان ها افتاده است .

آنچه که قطعی است این است که هنوز این مسئله به صورت رسمی و قطعی از طرف مراجع ذی صلاح و معتبر تأیید نشده است.

در خاطر دارم که چند سال پیش از آیةالله محمدی یزدی - مسئول پاسخگوئی به سؤالات شرعی و استفتائات مقلدین مقام معظم رهبری در بیت امام در قم - در مورد همین مسئله و شرکت نوکیا سؤال کردم که ایشان در جواب ، گوشی نوکیای خود را به ما نشان داد و تعجب ما را بر انگیخت و ایشان هم همین مسئله را بیان کردند که تا به حال به صورت رسمی و با دلائل قطعی این شرکت ها و مارک ها به عنوان کالای اسرائیلی تأیید نشده است و چون این تأییده یقینی نیست حرمتی هم در جهت استفاده از این کالاها ثابت نمی شود.

مقالاتی هم (اینجا) که درباره اثبات صهیونیستی بودن نستله و حرمت آن نوشته شده را اگر مطالعه کنید مدعای خود را مبتنی بر یک سری مقدمات قرار داده اند که همه آن مقدمات خود صرفا یک ادعا هستند و هیچ گونه سند و مدرکی بر اثبات همان مقدمات نیست چه برسد به اینکه نتیجه ای بر اسرائیلی و حرمت ثابت شود و این می شود مصادره به مطلوب.

چند وقت پیش هم حجةالاسلام و المسلمین پورمحمدی ، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه ای وقتی که در صدد جواب یه این سوال برآمدند که آیا نستله اسرائیلی هست یا نه مطالب جالب توجهی را در همین راستا بیان کرده اند که اصل صحبت ایشان در ادامه آورده می شود :

ببینید در دنیا واقعا نمی شود گفت که یک شرکت صهیونیستی هست یا نیست. چون سهام ها جابجا می شود. آخر هم معلوم نشد که سهامداران اصلی این شرکت چه کسانی بودند. چون قرار بود وزارت اطلاعات و خارجه این موضوع را در بیاورند که آخر هم مشخص نشد. از این جهت نمی توانیم قضاوت روشنی بکنیم. چون ما گفتیم که نهاد های رسمی مشخص کنند که مالکیت این شرکت مال چه کسی است و در نهایت هم خیلی مشخص نشد. علت اش هم همین است که سهام ها مدام جابجا می شود. در یک مقطعی یک عده ای سهام دار بودند و بعد هم فروختند و رفتند. الان هم نمی شود چون یک عده ای در آن زمان بودند بگوییم این شرکت الان هم صهیونیستی هست. بالاخره این که بگوییم فلان شرکت مالکیتش در اختیار صهیونیست ها است، این اول باید اثبات بشود. حالا چون مثلا این شرکت 3 واحد در اسرائیل دارد که نمی توانیم ادعا کنیم این شرکت اسرائیلی است. چون اغلب شرکت های معروف آمریکا در اسرائیل هم دفاتر و واحد هایی دارند. این را ما نمی توانیم ملاک قرار دهیم. چون اگر این طور باشد کل مراودات تجاری و صنعتی ما مشکل پیدا می کند. ما هم باید طبق قانون عمل کنیم. نمی توانیم یک نفر که رفته با اینها معامله کرده و سرمایه گذاری کرده را محدود و محروم کنیم. چون این آدم می گوید خب شما تکلیف مرا باید از قبل مشخص کنید.

من رفتم یک سرمایه گذاری ای کردم و این را آوردم و راست هم می گوید. خیلی از کالا ها و جنس ها الان در بازار هست. همین طوری که نمی توانیم اینها را تحریم کنیم. اول باید ثابت شود که این متعلق به چه کسی است و پولش به کجا می رود. در غیر این صورت برای ما مشکلات نا خواسته و مضری ایجاد می کند. این بحث ها هم اول توسط رقبا مطرح می شود و هر کسی می آید سریع می گویند این صهیونیستی است. خب اینها ایجاد مشکل می کند و دیگر هیچ کسی نمی تواند کار کند. آدم های رند و فرصت طلبی هم هستند که به راحتی از این طریق فضای کسب و کار کشور را مسموم می کنند. ما دیگر نباید اینقدر ساده باشیم که فریب این جوسازی های رقبا را بخوریم. ضمن اینکه پشت خیلی از این ادعا های این تیپی پرونده های فساد وجود دارد که من در جریان اینها هستم. یعنی طرف آمده و پول گرفته که این حرف ها را بزند و ما داریم این وسط عامل یک عده سرمایه دار فرصت طلب می شویم که با شعار های حزب اللهی و این حرف ها می خواهند رقیب خودشان را از صحنه خارج کنند. خب حالا هر دو طرف سرمایه دار هستند و دارند رقابت تجاری می کنند اما ما که نباید عامل دست اینها بشویم آنهم بی جیره و مواجب و با هزینه بیت المال و به نام حزب الله به نفع یک رقیب تجاری کار کنیم. اینها دقت بالایی لازم دارد. در دنیای تجارت این حرف ها زیاد است و مختص ایران هم نیست.

 

نظرات (۱۰)

میشه لینکی چیزی از مصاحبه آقای پورمحمدی به‌م بدید!؟
پاسخ:
باسلام خدمت شما
اینجا را ببینید
یاعلی
۱۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۹:۱۸ مامان محمدمهدی
سلام
خدا خیرتون بده مطلب خوب و مفیدی بود.من هم شنیده بودم که نستله و نوکیا اسرائیلی هستند و لذا علیرغم علاقه خاصه به  مقوله اول، سمتشون نمیرفتم.حالا تکلیف راحت تر شد.
در خصوص رستوران سوپر استار که فست فود هم ارائه میده همین بحث مطرح شد چندسال پیش توسط همسرم و لذا محروم شدیم از این رستوران.با این توضیحات بنظرم این محرومیت خیلی هم درست نبوده:)

سلام حاجی، این ورا پیداتون کردیم

عجـــــــــــــــــــــــــب

ایشالله مبارک باشه.

التماس دعا.

۱۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۲:۴۲ سجاد ابراهیمی
وای وای وای سلام حاجی ... خوبید؟ مبارکه... امیدوارم که بیش از پیش در راستای روشن گری افکار عمومی و خصوصی موفق باشید.

سلام

ممنون از اطلاع رسانی شما.

توی این بازار داغ شایعات بعضی ها چقدر خوب از آب گلالود ماهی میگیرن

یاعلی

سلام ، متاسفانه اشکال عمده ماها اینه که بدون یک مبنای مستحکم حرف می زنیم تا چند نفر  میگن فلان کالا اسرایئلی هست بعضی هامون از این ور می افتیم که نخرید حرام است اشکال داره و از این حرفا بعضی ها هم از اون ور سقوط می کنن که می گن بیخیال ماکه خوردیم خبری نشد این وسط جای یک فکر سالم که دور از هیاهو ، بدون تعصب خودش فکر کنه و سبک سنگین کنه و به خودش بفهمونه که بی دلیل حرفی رو قبول نکنه واقعا خالیه
سلام، خیلی برام جالب بود که یه شیخ این طور به مسئله نگاه کرده!!!
خداروشکر میکنم که حاج آقاهایی مثل شماها هستند
راستش من دنیال همین مسئله تحریم کالاها بودم و اینکه آخر چی کار کنیم، که رسیدم به این مطلب شما...قبل از اینکه متن رو بخونم فکر میکردم که میدونم نظرتون چی باید باشه، مثل خیلی از افرادی که دم از اسلام و مسلمونی میزن و یک طرفه به قاضی میرن اما وجدانن وقتی که خوندم شگفت زده شدم!!!
اینقدر که آدم های متعصب چشم بسته اخیرا دیده بودم که باور این مسئله برام فوق العاده بود...
خیلی خیلی از دیدن وبگاهتون شاد شدم، موفق و پیروز در پناه ایزد منان
ان شاءالله که همیشه دیدگاهتون منصفانه باشه
زمانی که گلوله سینه یک مظلوم رو شکافت!
گلوله ای که شاید از سود تجارت با ما تهیه شده باشه!
زمانی که "مثقال ذرة شر یره" فرا رسید دعا میکنم که گلوله ای به نام من حکاکی نشده باشه!
زمانی که پاسخی ندارم جز اینکه به حکم شرعی "شما" عمل کردم!
الله الله از این شاید. الله الله ازین سهل انگاری.
صفوان بن مهران جمال، هر چند از نزدیکان دستگاه خلیفه به شمار می‌رفت، و سوابق زیادی در دستگاه خلافت خصوصا با شخص هارون الرشید داشت، اما از پیروان و شیعیان اهل بیت بود.
صفوان گوید: روزی به خدمت امام کاظم (علیه السلام) رسیدم. آن حضرت فرمود: صفوان! همه چیز تو خوب است، مگر یک چیز. گفتم: فدایت شوم، آن کدام است؟! امام (علیه السلام) فرمود: آن که شتران خود را به هارون الرشید کرایه می‌دهی. گفتم: به خدا قسم من برای تکبر، افتخار، شکار و لهو کرایه نمی‌دهم، بلکه فقط برای سفر مکه کرایه می‌دهم، و بعلاوه خودم همراهشان نخواهم رفت، بلکه برخی از کسان خود را همراه می‌فرستم. امام موسی بن جعفر (علیه السلام) فرمود: ای صفوان! آیا پول کرایه را مقروض می‌مانند یا در اول می‌دهند؟ گفتم: بعد از عمل حج می‌دهند. 
سپس حضرت فرمود: دوست داری زنده بمانند تا کرایه تو را بدهند؟ گفتم: آری. در این هنگام امام کاظم (علیه السلام) فرمود: هر کس به هر عنوان دوست داشته باشد ستمگران باقی بمانند، جزء آنان محسوب خواهد شد و معلوم است که هر کس جزء ستمگران محسوب گردد، در آتش خواهد رفت.
صفوان گوید: رفتم همه شتران را فروختم، هارون چون از این کار مطلع شد، مرا خواست و گفت: گزارش رسید که شتران خود را فروخته‌ای، گفتم: آری، گفت: چرا؟ گفتم: خودم پیر شده‌ام، غلامان نیز درست کار نمی‌کنند. گفت: هیهات هیهات، می‌دانم کدام کس به این کار دلالت کرده است، موسی بن جعفر به این عمل اشاره نموده است. گفتم: مرا با موسی بن جعفر چه کار؟ گفت: ساکت باش، به خدا اگر حسن مصاحبتت نبود تو را می‌کشتم...
وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 182 در داستان راستان شهید مطهری هم آمده است
برخورد امام با ظالمین از ورطه عمل به اندیشه رسیده است
میزان حساسیتش هم مغضوب شدن نزد خداست.
در رابطه با اینکه میفرماید احتیاط غیر از حکم شرعیست:
شما میدونید که مرجع نمیتونه تمامی احکام را استخراج کند لذا احتیاط واجب و مستحب و جمع احکام را مطرح میکنه
میشه بفرماید مطلب شما جز کدومشون هست؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">