سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ MEBAGHBAN . IR ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ MEBAGHBAN . IR ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان
خوش آمدید
اینستاگرام :
https://www.instagram.com/MEBAGHBAN
آخرین نظرات
پربیننده ترین مطالب

یکی از شرائط صحت سنت حسنه اعتکاف روزه داری است . یعنی اعتکاف زمانی محقق خواهد شد که شخص در کنار سائر شرایط آن مثل سه روز ماندن در مسجد ، روزه هم داشته باشد . با این حال گرچه معتکف لازم است روزه دار باشد اما لازم نیست که حتما به نیت روزه اعتکاف باشد بلکه می تواند آن را به هر نیت صحیح دیگری بجا آورد .

اما مراجع عظیم الشأن تقلید فتوا داده اند مادامی که انسان روزه قضای ماه رمضان بر عهده دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرید و اگر بخواهد در ایام خاصی مثل ماه رجب یا اعتکاف از فیض روزه داری یا اعتکاف محروم نماند باید روزه قضای خود را بجا آورد و آن را نیت کند . بنابر این شخصی که روزه قضاء دارد باید حتما در اعتکاف آن را نیت کند .

حال اگر بخاطر ندانستن این مسأله روزه مستحبی را نیت کرد چنانچه تا قبل از اذان ظهر متوجه شد روزه مستحبی او باطل است و می تواند روزه قضاء را نیت کند و اعتکاف وی صحیح است . اما اگر بعد از اذان ظهر متوجه این حکم شد روزه او باطل است و چون نمی تواند نیت روزه قضاء کند به تبع آن اعتکاف وی از آن روز دچار اشکال می شود . البته چنانچه بعد از مغرب بفهمد که با داشتن روزه قضاء نمی توان روزه مستحبی گرفت برخی از مراجع روزه آن روز وی را صحیح دانسته که در این مسأله هر کس به نظر مرجع تقلید خود باید رجوع کند .

توصیه می شود که اگر معتکف به هر  علتی مثل ندانستن این مسأله یا رعایت نکردن سائر شروط ، اعتکافش باطل شد تا انتهای سه روز از محل اعتکاف خارج نشده و از فضای معنوی و برنامه های آن استفاده کند گرچه دیگر معتکف محسوب نمی شود .

 

 

برخی از احکام مبتلابه اعتکاف را از اینجا می توانید مشاهده کنید

نظرات (۳)

باسلام
نوشته شما در مجمع طلاب وبلاگ نویس(Talabeh.net) بازنشر داده شد
منتظر نوشته های بعدی شما هستیم
باتشکر
طلبه آنلاین
۲۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۲۷ مامان محمدمهدی
سلام
وقت به خیر
در مورد روزه نذری هم همین حکم جاریه؟ یعین اگه کسی روزه قضا داشته باشه نمیتونه قبل اداری روزه قضا روزه نذری خودشو بگیره؟
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون
باید نظر مرجع تقلید رو در این باره دید
به عنوان مثال مقام معظم رهبری می فرمایند داشتن روزه قضا مانع از روزه نذری نیست و آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند با داشتن روزه قضا یا حتی کفاره روزه نمی شود نذر روزه کرد .
موفق باشید
در پناه خدا
سلام سایت خوبی راه اندازی شد ه


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">