سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ MEBAGHBAN . IR ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ MEBAGHBAN . IR ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سایت شخصی محمّد ابراهیم باغبان
خوش آمدید
اینستاگرام :
https://www.instagram.com/MEBAGHBAN
آخرین نظرات
پربیننده ترین مطالب
یکی از قضایائی که بعضا در مجالس عزاداری ماه محرم شنیده می شود جریان عروسی حضرت قاسم در کربلا می باشد که بد نیست مطالبی در رابطه با اصل و اساس این داستان یا به قول شیخ عباس قمی افسانه عشقی کربلا بخوانیم ::

 

حضرت قاسم فرزند حضرت امام حسن مجتبى (ع) در کربلا به شهادت رسید. آن حضرت در کربلا، هنوز به سن بلوغ نرسیده بود. شیخ عباس قمى در منتهى الامال، ج اول، ص 700 چاپ انتشارات هجرت مى گوید: قصه ى دامادى حضرت قاسم در کربلا، صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه، بدون نسل است. ایشان اضافه مى کند: امام حسین (ع) سکینه را به عبدالله تزویج کرده بود که پیش از انجام عروسى در کربلا شهید شد، دخترش فاطمه را به حسن مثنى داده بود و بر اساس برخى روایات یک دختر کوچکى هم در مدینه داشت که در حد ازدواج نبود. پس قاسم با کدام دختر امام حسین (ع) ازدواج کرده است؟ بنابراین دامادى قاسم (ع) را رمان نویسها ساخته اند تا دل مردم بیشتر منقلب گردد و یا خواسته اند در ماجراى کربلا داستان عشقى هم گنجانده باشند.

علامه شهید مرتضی مطهری-حماسه حسینی ج ۱ ص ۲۸ :

از این بالاتر , ( حاجى نورى ) مى گوید در همان گرما گرم روز عاشورا که مى دانید مجال نماز خواندن هم نبود , اما م نماز خوف ( 1 ) خواند و با عجله هم خواند . حتى دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند , و تا امام این دو رکعت نماز را خواندند , این دو نفر در اثر تیرهاى پیاپى که مى آمد از پا در آمدند .

مجالى براى نماز خواندن به اینها نمى دادند , ولى گفته اند در همان وقت امام فرمود حجله عروسى راه بیندازید , من مى خواهم عروسى قاسم با یکى از دخترهایم را در اینجا , لااقل شبیه آن هم که شده ببینم , من آرزو دارم , آرزو را که نمى شود به گور برد !

شما را بخدا ببینید حرفهائى را که گاهى وقتها از یک افراد در سطح خیلى پایین مى شنویم که مثلا مى گویند من آرزو دارم عروسى پسرم را ببینم , آرز دارم عروسى دخترم را ببینم , به فردى چون حسین بن على نسبت مى دهند , آن هم در گرما گرم زدو خورد که مجال نماز خواندن نیست ! و مى گویند حضرت فرمود من در همین جا مى خواهم دخترم را براى پسر برادرم عقد بکنم و یک شکل از عروسى هم که شده است در اینجا راه بیندازم . یکى از چیزهایى که از تعزیه خوانیهاى قدیم ما هرگز جدا نمى شد عروسى قاسم نو کدخدا , یعنى نو داماد بود , در صورتى که این در هیچ کتابى از کتابهاى تاریخى معتبر وجود ندارد . حاجى نورى مى گوید ملا حسین کاشفى اولین کسى است که این مطلب را در کتابى بنام روضه الشهداء نوشته است و اصل قضیه صددرصد دروغ است . بقول آن شاعر که گفت :

بس که ببستند بر او برگ و ساز

گر تو ببینى نشناسیش باز

 

لینک مطلب مرتبط

 

پاورقى :

1 - نماز خوف همان نماز فریضه است که بصورت قصر خوانده مى شود .

نظرات (۱)

۱۴ آذر ۹۰ ، ۱۸:۵۴ کافر به طاغوت / محمد حسن
سلام بر حضرت ابراهیم
ایشالا که خدا کمکمون کنه نهضت عاشورا رو بشناسیم و بشناسانیم.
یا حسیــن مظلوم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">